ReneRené Claessen, Eindhoven
Partner Executive Recruitment Bureau
De Budosport

“Bewegen en samenwerken met elkaar”

René Claessen > Ambassadeur voor de vechtsport

Liefde en passie voor de budosport lopen als een rode draad door het leven van René. Op zijn vierde stond hij al voor het eerst op de mat en op 16-jarige leeftijd verruilde hij het judo voor een andere tak van de budosport: Jiujitsu. “Ik hou van deze sporten. Ze hebben een rijke historie en zijn gebaseerd op een prachtige filosofie: Je tegenstander uitschakelen zonder gebruik van wapens. Dat was al zo bij jiujitsu in het oude Japan en dat is ook zo gebleven bij het judo, de sport die er uit voortkwam en die vooral was bedoeld om er wedstrijden en toernooien mee te kunnen organiseren.”
De kreet ‘Bewegen en samenwerken met elkaar’, opgedaan tijdens zijn vele internationale reizen, is voor René een levensmotto geworden. “Bewegen om dingen te doen, met elkaar. Daar draait het om, of je nu een persoon, bedrijf of groep bent. Eigenlijk vind je dat ook terug in de budosport. Natuurlijk zijn onderdelen als beheersing, techniek, respect, noem maar op, erg belangrijk, dat is absoluut waar. Maar tegelijk is dat inmiddels ook een open deur. Stel je voor dat je als judoka op de mat staat. Je kunt dan van alles bedenken om je tegenstander uit te schakelen, maar uiteindelijk is het een kwestie van twee stappen naar voren en vervolgens moet je het doen. Snel, zonder al te veel na te denken. Waarbij je weet dat het altijd anders zal lopen dan je had verwacht. Je zet de bewegingen van je opponent om in eigen voordeel en gebruikt die tegen hem.”
Een koppeling naar business en de Budo Business Club is door René snel gemaakt. “We kennen in Brabant een sterke doe-cultuur. Minder praten, meer doen. Dat is ook zo in de budosport. Daarbij zijn veel bedrijven op zoek naar een identiteit en koppelen ze dat aan iets positiefs als sport. Veel bedrijven identificeren zich met voetbal, fietsen of de paardensport. Ik zou zeggen: Denk ook eens aan de budosport. Dit kan een prima beeld voor heel veel bedrijven zijn die daadkrachtig handelen in een wereld vol concurrentie. Op deze manier kan een bedrijf ervoor kiezen zijn naam of merk te koppelen aan een positieve filosofie, waarbij je de concurrent bespeelt zonder echte confrontatie en probeert te scoren op basis van wat deze concurrentie doet. Net als bij de budosport.”

Word ambassadeur van de vechtsport.